måndag, april 13, 2009

[påsken kom och gick]

Vilken helg!

Först Långfredag, då jag manglades fullständigt av Jesu verk på Golgata. Jag sa till mamma idag att det är ju fantastiskt att man kan bli så berörd och få aha-upplevelser av ett urgammalt budskap, som man hört år efter år efter år. Korset har kraft!

I lördags kom barnens kusiner från Finland, i sällskap av sin mamma (tillika Sebbes syster), farmor och farmors man. Vi åt god påskmat. Ja, de kanel- och nejlikekryddade revbensspjällen som jag gjort kanske påminde mer om jul än påsk, men goda var dom i alla fall. Sedan njöt vi av det fantastiska vårvädret som infann sig. Barnen lekte utomhus nästan hela dagen, och vi åt efterrätten på framsidan. Underbart! Fem omgångar påskkärringar kom på visit oxå, och fick sin beskärda del av påskgodiset.

Igår sken solen återigen över oss, när vi firade att Jesus lever. I kyrkan var det fest. Inte bara för att vi firade uppståndelsen, utan även för att Anna, en vän till oss, döptes. Det är fest och glädje! Vi stannade kvar i kyrkan hela eftermiddagen och firade med Anna, med god mat i goda vänners lag. På kvällskvisten kom några vänner över på "finsk delikatessafton", då vi bjöd på Sima och Memma. Konstig kombination kan tyckas, men vad spelar det för roll. Det var finskt. Och det var gott (utom siman då, som jag inte gillar...). Vi satt ute till 20.30. Då tyckte vi att det blivit lite väl svalt.

Idag har det för min del varit en vilodag efter helgens bestyr. Jag åkte och inhandlade lite material till Signes inbjudningskort. Den lilla damen fyller ju snart sex år. Hur gick det till? Kom även hem med ett par jeanstights, en skjorta och ett linne från Gina tricot. Efter lunch åkte Sebbe till jobbet och jag och mina två hemmavarande barn gick en promenad för att hämta hem Signe från en kompis. Vi blev kvar där ett tag, och fikade nybakade bullar och muffins. Gott!

Ikväll fick jag slita in barnen, från deras fantastiska lek med grannbarnen. Det är så roligt när dom leker så bra tillsammans. Men in måste man, när det är en vanlig vardag da'n därpå.

Nu sover alla och det har blivit dags för mamman att ladda för en ny arbetsvecka. Den blir bara tre dagar lång (lite lagom sådär...), men ändå.

Inga kommentarer: