fredag, juli 09, 2010

[sebbes fruga goes politisk]

Höll nästan på att sätta kaffet i vrångstrupen nu på morgonen, när jag i sedvanlig ordning läste DN.

Almedalsveckan är i full gång och igår var det Socialdemokraternas dag. Vallöften hit och vallöften dit. Och minst 30 timmars barnomsorg ska kommuner erbjuda barn till föräldralediga föräldrar eller arbetslösa diton om Mona kommer till makten. Och den smarriga motiveringen för att öka barnomsorgen från 15 timmar till det dubbla? "Ingen ska bestraffas för att man får ett småsyskon eller för att föräldrarna blir arbetslösa".

Det ska väl till en sosse, eller någon ännu mer till vänster, för att säga nåt sånt. Att ett barn blir straffat för att han eller hon får ett småsyskon och tvingas vara hemma med mamma eller pappa. Nåt är fel. Helt fel. Hemma, med sina föräldrar, är barnets bästa växtplats. Även när det kommit en ny liten människa till världen.

Heja vårdnadsbidrag och valfrihet inom svensk barnomsorg.



Bilden på Mona Sahlin har jag lånat från politikerbloggen.se

4 kommentarer:

BETSY sa...

Heja!!

Ola sa...

Mina egna barn har visat tydligt att de velat vara med andra barn och gärna varit med andra vuxna från under ett års ålder. De har mått bra av att få ha många människor att spegla sig i och många kamrater att öva sina sociala förmågor gentemot. Och ja, de har upplevt det som jobbigt att behöva gå från förskolan i förtid för att mamma och pappa varit hemma med småsyskon. Det kan naturligtvis vara annorlunda för andra, men jag förstår inte din kritik: Mona krävde väl inte att alla skulle tvångsinskrivas i förskolor som fråntar föräldrarna ansvaret för sina barn? Jag kan hålla med om att jag tycker det verkar som småaktigt att diskutera tillsynstider i förskolan som någon sorts valplattform: det hör mer hemma på kommunnivå och har inte riktigt digniteten av att bli valmanifest inför riksdagsval men jag förstår nog inte ditt resonemang när det gäller vad du kritiserar och vad du tycker hon påstår.

Sebbes Fruga sa...

Det jag reagerar på är uttrycket att ett barn blir "bestraffat" för att det får ett småsyskon och "tvingas" vara hemma med sina föräldrar.

susanne sa...

Jag håller med och fullt med dig Sebbes fruga! Förstår mig inte alls på det här samhället... Har man fått barn, så är det ju det mest naturliga i världen att ta hand om dem själv. Barndomen är så få år - men den viktigast perioden i en människas liv!
Heja vårdnadsbidrag och hemmaföräldrar!