måndag, december 21, 2009

[julen är kommen, hopp tralallala...]

Det finns ett tema här i huset nu. Ett tema, som med stor sannolikhet präglar väldigt många andra hus och familjer just nu. Julen. I år ska vi fira här hos oss, tillsammans med mormor & morfar och min syster med familj. Vi har legat lite lågt med julbestyren av olika anledningar, men igår drog det igång. Lite sent på kvällen, men ändå. En start.

Farmor i huset, som är finsk som en pinne, gör alltid julstjärnor. Och vi brukar alltid få vår beskärda del. Så även i år. Igår insåg dock Sebbe, efter en googling, att det egentligen är lätt som en plätt att göra dessa delikatesser. Så han drog igång ett julstjärnebak. Jättegoda och finfina!

Jag kokade knäck och försökte samtidigt fånga barnen på en gemensam bild. Sprang mellan foto shootsen och knäckgrytan. Dessvärre ville inte Maja samarbeta, utan valde att springa omkring. Hon fastnade dock på en bild.

Och sen fick brorsan bli förevigad med storasyster, utan lillasysters närvaro.

Adventsljusen brinner fint! Fyra brinnande ljus lyser upp mycket!

Jag har använt vanliga blockljus från IKEA och knytit fast en apelsinskiva, en bit kanelstång och en siffra som jag köpt på Village. Stiligt i all sin enkelhet.

Så blev jag inspirerad av Ernst härom kvällen. Han skar helt enkelt ut innehållet i en savoykål, och satte tarzetter i kålen. Jag satte en hyacint istället, och det blev lika...

...ovanligt. Vet inte om jag tycker det är fint, eller bara knastigt, men nu är det så och så får det vara.

Gjorde också som Ernst sa, att smörsteka innehållet i savoykålen. Mums, va' gott det var!

Innan barnen kröp till kojs idag, klädde vi granen. Strax efter jul vill jag städa bort julen, så egentligen borde granen kommit på plats tidigare. Fast jag tycker att granen ska kläs dan före julafton. Men nu har jag sträkt mig så långt att vi har klätt den dan före dan före dopparedan.

4 kommentarer:

Sebbas sväris sa...

Jättefina julstjärnor, Sebastian! Hoppas att det finns ett smakprov -ett litet hörn - kvar på julafton. Finast är dock barnen!!

Anonym sa...

både barnen och julstjärna finns kvar. /sebbehimself

Sebbes Fruga sa...

Så skönt att framför allt barnen finns kvar... Det hade känt jobbigt annars.

Anonym sa...

De var verkligen goda! Jag tog bara en halv och den gav mersmak men ... Tänk att ha en sån duktig måg!